Celjenje rane: kako telo pri tem podpreti s prehrano?

Celjenje rane: kako telo pri tem podpreti s prehrano?

20.05.2024

Vsi smo že kdaj imeli kakšno rano; ali smo se opraskali, urezali ali pa je šlo za kakšno večjo poškodbo, ki je potrebovala zdravniško oskrbo. Pri vsaki rani je pomembno, kako se lotimo oskrbe in podpore celjenja in poleg ustrezne prve pomoči, nam pri lažjem okrevanju pomaga tudi izbira hrane. Pestra in uravnotežena prehrana namreč zagotavlja potrebno energijo, vitamine, minerale in beljakovine, ki jih telo potrebuje za uspešno celjenje rane.

Kako poteka celjenje rane?

Celjenje ran je pomemben fiziološki proces, v katerem je kolagen ključni element, ki omogoča optimalno celjenje rane. Poznamo tri stopnje celjenja: vnetna faza (imunski odziv telesa), proliferativna faza (nastajanje novega tkiva) in zorenje brazgotine (tvorba kolagena in elastina). Koliko časa bo trajalo samo celjenje rane je predvsem odvisno od resnosti poškodbe, ampak na celjenje rane vplivajo še številni drugi zunanji in notranji dejavniki, med katerimi so:

  • tujki v rani,
  • kontaminacija,
  • okužba,
  • sladkorna bolezen,
  • starost,
  • kajenje, alkohol.

Kako si pri celjenju rane lahko pomagamo s prehrano?

Za optimalno celjenje ran je potrebna ustrezna prehrana. Če nimamo zdrave in uravnotežene prehrane ali pa imamo v telesu določena pomanjkanja, to ovira normalne procese, ki omogočajo napredovanje skozi vse stopnje celjenja ran. Podhranjenost je povezana tudi s povečanim tveganjem za okužbo rane, celjenje je upočasnjeno, lahko pa se to spremeni tudi v kronično rano.

Katera hranila so potrebna za normalno celjenje rane?

Raziskave so pokazale, da prehrana bogata z beljakovinami, vitamini, minerali in antioksidanti izboljša celjenje ran. Najbolj raziskana vitamina na področju celjenja sta vitamina A in C, pri procesih pa sodelujejo tudi ostala mikrohranila.

Vloga energijskega vnosa in beljakovin

Ustrezen energijski vnos je potreben za izgradnjo novega tkiva, sintezo dušika, tvorba kolagena in celjenje ran. Ravno glukoza, ki jo najdemo predvsem v ogljikovih hidratih je glavni vir goriva za sintezo kolagena in je tudi najbolj učinkovit vir energije (bolj kot maščobe in beljakovine). Sploh pri težjih poškodbah je toliko bolj pomembno, da ne izpuščamo obrokov, saj tako telo slabše tvori kolagen in oskrbi rano.

Beljakovine so potrebne za sintezo encimov, ki so vključeni v procese celjena rane, rasti in razmnoževanju celic ter kolagena in sodelujejo pri nastanku vezivnega tkiva. Prav vse faze celjenja rane zahtevajo beljakovine. Hudo pomanjkanje beljakovin zmanjša moč kože, poveča se možnost pretrganja na mestu rane, večja je tudi verjetnost za nastanek okužb. Pri starejših je nadomeščanje beljakovin v prehrani še posebej pomembno, ker se telesna sestava s staranjem spreminja in zmanjšana telesna aktivnost povzroči razvoj sarkopenije (izguba mišic in mišične moči). Tudi imunski sistem s starostjo slabše deluje.

Vitamini in minerali

Vitamin A

Vitamin A ima pomembno vlogo pri celjenju ran med vnetno fazo. Vitamin A namreč stimulira imunski sistem in poveča število makrofagov in monocitov v rani ob vnetju. Dokazano je tudi, da vitamin A pospešuje celjenje ran s spodbujanjem faze celjenja in povečano proizvodnjo kolagena.

Vitamin C

Vitamin C, znan tudi kot askorbinska kislina, sodeluje pri sintezi kolagenskega vezivnega tkiva in je ključnega pomena za zdravje kože in pri celjenju ran. Obstaja močna povezava med pomanjkanjem vitamina C in slabšim celjenjem ran, saj pride do manjše sinteze kolagena, sama povrhnjica pa se tanjša.

Magnezij

Magnezij je pomemben element v sledovih, ki deluje kot kofaktor za encime, potrebne za tvorbo beljakovin, kolagena ter rast tkiva. Magnezij medsebojno sodeluje z določeno aminokislino, ki je tudi nujna za sintezo kolagena med celjenjem ran.

Baker in cink

Baker je pomemben za krepitev kolagenskega ogrodja, ob pomanjkanju bakra pa so v raziskavah opazili, da prihaja do motenj pri celjenju ran.
Cink je esencialni mineral, ki ima vlogo pri delovanju imunskega sistema, sintezi DNA, sintezi beljakovin in kolagena, rasti celic in pri celjenju ran.

Z zdravo prehrano do lažjega celjenja rane

Za optimalno celjenje ran naj bo vaša prehrana pestra in uravnotežena. Ko ste poškodovani, vaše telo namreč potrebuje dodatno energijo in hranila, da zadosti povišanim telesnim potrebam in pomaga pri celjenju rane. Na svoje krožnike vključite veliko sadja in zelenjave, ki je bogato z vitaminom C in ostalimi vitamini in minerali, ki podpirajo celjenje.

Ne pozabite na zadosten vnos beljakovin; v vsak obrok vključite kakovostne beljakovine, ki bodo poleg ostalih učinkov še ustrezno podprle vaš imunski sistem. Poleg prehrane pa je tukaj pomembna še zadostna hidracija, ki pomaga ohranjati integriteto in elastičnost kože. Najboljše je, da potrebe po hranilih zadostite s prehrano, v primeru večjih in težjih poškodb pa je vredno razmisliti tudi o prehranskih dopolnilih.
Pred jemanjem le teh pa se vseeno posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom.

 

Produkti vezani na ta generik...

 
 
 
 

Naši izdelki so na voljo tudi v:

 
  • Naši izdelki so na voljo tudi v:

    Sanolabor
    Sanolabor
    Tosama
    Tosama
  • Naši izdelki so na voljo tudi v:

    Tuš drogerija
    Tuš drogerija
    BabyCenter
    BabyCenter
    ...in drugih specializiranih prodajalnah.
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.