Šparglji so tu! Kakšne so njihove koristi za zdravje?

Šparglji so tu! Kakšne so njihove koristi za zdravje?

11.05.2023

Šparglji - zaklad pomladi
Šparglji rastejo spomladi, običajno v mesecu marcu in aprilu. Poznamo tako zelene kot tudi bele šparglje, ki pa se razlikujejo le po načinu gojenja. Bele šparglje oziroma beluše, se goji v temi, medtem ko so zeleni šparglji izpostavljeni direktni sončni svetlobi, zaradi česar dobijo svojo značilno zeleno barvo. Šparglji so za večino ljudi najljubša spomladanska zelenjava, ki se jo lahko pripravi na tisoč in en način. Zaradi koristnih učinkov špargljev jih uživajo ljudje s celega sveta – od Amerike, Kanade in vse do držav Evrope. Bogati so z mnogimi hranili, ki ugodno vplivajo na naše zdravje. Tako imamo še en razlog več, poleg dobrega okusa, da jih pogosteje uživamo v spomladanskem času.

Kakšna je hranilna sestava špargljev?
Šparglji se prodajajo kot sveža zelenjava, prav tako pa tudi kot vložena ali zamrznjena. Seveda različni postopki gojenja, skladiščenja in priprave vplivajo na samo hranilno vrednost špargljev. Ker so beluši gojeni v temi, imajo nekoliko slabšo hranilno vrednost kakor zeleni šparglji. Energijska vrednost špargljev je precej nizka, saj vsebujejo približno 93 % vode, ostalih 7 % pa predstavljajo prehranska vlaknina, sladkorji, beljakovine ter vitamini in minerali. Med slednjimi so v špargljih najbolje zastopani vitamini skupine B, vitamini K, A in C, med minerali pa so v večjih količinah prisotni kalcij, železo, magnezij, mangan, cink, fosfor, baker. Ostali minerali so prisotni v sledovih.

Pozitivni učinki špargljev
Poleg organoleptične in prehranske kakovosti, so šparglji dragoceno in nepogrešljivo živilo tudi zaradi svoje sestave. V njih najdemo različne bioaktivne spojine, med njimi tudi fenole, saponine, minerale in vitamine. Med drugim špargljem pripisujejo tudi diuretični in odvajalni učinek, ter antioksidativno delovanje. Slednje je za naše telo izjemno pomembno. Antioksidanti namreč varujejo naše celice pred škodljivimi prostimi radikali in oksidativnim stresom. V špargljih so prisotne tudi določene vrste flavonoidov, ki pripomorejo k znižanju krvnega pritiska, imajo protivnetni učinek in še mnogo drugih pozitivnih lastnosti. K zniževanju krvnega pritiska, poleg flavonoidov, prispeva tudi kalij, ki je ravno tako prisoten v špargljih.
V špargljih najdemo visok delež prehranskih vlaknin, predvsem netopnih prehranskih vlaknin, nekaj pa tudi topnih. Uživanje živil, ki imajo visoko vsebnost prehranskih vlaknin, ugodno vpliva na našo prebavo. Poleg vseh dobrih omenjenih lastnosti, so šparglji bogati tudi s folno kislino, znano tudi kot vitamin B9, ki je še posebej pomembna v času nosečnosti za zdrav razvoj ploda. Vitamin B9 poleg prej omenjenega učinka, skupaj z vitaminom B6 in B12 pripomore tudi k vzdrževanju normalne ravni homocisteina v krvi. Povišane ravni homocisteina namreč povečujejo tveganje za aterosklerozo in druge srčne motnje. Nekatere študije so dokazale, da saponini prisotni v špargljih, prispevajo k znižanju slabega holesterola.
Ne smemo pozabiti, da so šparglji ugodni za naše zdravje tudi zaradi nizke energijske vrednosti. 100 gramov špargljev ima približno 20-22 kcal. To pomeni ob nizki energijski vrednosti z njimi vnesemo v telo tudi precej ostalih nujno potrebnih hranil za normalno delovanje našega telesa.

Kako pripraviti šparglje?
Pri špargljih se uživa mlade poganjke, ti so lahko tako pečeni kot tudi surovi. Najbolje jih je takoj sveže porabiti, saj ne zdržijo dolgo. Tako kot vsako zelenjavo, je potrebno pred pripravo šparglje oprati. Nato odstranimo oleseneli del in začnemo z njihovo pripravo na željen način. Špargljev ni treba dolgo kuhati ali peči, že nekaj minut je dovolj, da so pripravljeni za uživanje. Receptov in načinov, kako vključiti šparglje v jedi, je ogromno. Lahko jih pripravimo z umešanimi jajci, v kremni juhi, dodamo v rižoto, uporabimo kot prilogo pri mesu ali pa le popečemo na olivnem olju. Odlični so tudi v topli solati ali oviti s pršutom ali sirom. Pri pripravi bodite iznajdljivi in domiselni.

Ljudje vedno bolj stremimo k zdravi prehrani, ki je sestavljena iz raznovrstnih in uravnoteženih obrokov. Uživati želimo živila z dobrimi lastnostmi, ki imajo pozitivne učinke na naše telo. Med njih sodijo tudi šparglji. Ker pa sezona špargljev hitro mine, moramo njihov čas dobro izkoristiti in jih v tem času pogosteje vključiti v naše obroke.

 
 
 
STRINJAM SE

Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje

Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.